لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرد برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم و اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند.

لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

حسن ملکی در نشست شورای پژوهشی با بیان اینکه شورای پژوهشی سازمان باید احیاگر نیمه مغفول سازمان باشد اظهار کرد: در نام این سازمان مشاهده می کنید که سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی است حقاً و انصافاً پژوهش زیاد مورد توجه لازم نبوده و باعث شده در طول عمر سازمان پژوهش تصمیمات، اتقان لازم را در بعضی امور نداشته باشد.

وی اضافه نمود: برنامه ریزی بدون تکیه بر پژوهش به طنز بیشتر شبیه است تا واقعیت و حقیقت. مبنا و اساس برنامه ریزی چه برنامه ریزی آموزشی، درسی؛ نیروی انسانی و یا هر نوع برنامه ریزی دیگر باید ریشه در تحقیق داشته باشد. در ادبیات پژوهش و علوم تربیتی هم وجود دارد و در این راستا یک رشته ای تاسیس شده که تحقیقات آموزشی نام دارد یعنی متخصصان به این جمع بندی رسیدند ضمن اینکه به تحقیق به نام مبنا باید نگاه نمایند خود به نام یک امر علی حده و با نظمی خاص باید دنبال گردد و فراوری دانش کند.

ملکی با اشاره به اهمیت تشکیل این شورا ادامه داد: قصد داریم نیمه مغفول را احیاء کنیم و اعلام کنیم سازمان پژوهش، سازمان پژوهش است و می خواهد پژوهش را در عمل انجام دهد و از آثار آن بهره مند گردد.به عبارت دیگر با تشکیل این شورا نام سازمان را با مسمی تر نموده ایم باید بین این دو یک توازن ایجاد کنیم البته در این کار نباید به بلند پروازی دچار شویم بعلاوه نباید دچار کوتاه بینی های مخل نشویم؛ تصور نکنیم که با تشکیل این شورا می توانیم همه مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم لذا باید یک نگاه واقع بینانه، معقول، ممکن، کارگشا داشته باشیم.

باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنا دار را مبنایی تر کنیم

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید براینکه ما با این شورا هم باید فرایندها را اصلاح و موضوعات پژوهشی معنا دار را مبنایی تر کنیم بیان نمود: در سازمان طریق و موضوع مهم است، هم روشها باید اصلاح گردد هم موضوعات سامان پیدا کند لذا یک بخش کار ما این است که دبیرخانه شورا این سوال را جستجو کند که کدام طرق و فرایندها معیوب است و احتیاج است که اصلاح گردد.خیلی چیزها وجود دارد که در فرایند آن مشکل داریم. البته مرز این شورا و شورای هماهنگی علمی سازمان که اکنون فعالیت می نمایند هم باید متمایز گردد.شورای پژوهشی وظایفش چیست و شورای هماهنگی علمی چه اقدامی انجام می دهد.

پس از بیان دستور کار این شورا، علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری سازمان درباره سند و نقشه راهبردی سازمان اظهار کرد: این موضوع یکی از مهم ترین نقشه ها برای جهت دهی است که به نام قطب نما، مقدار و شاقول محسوب می گردد امیدواریم با تاین نگاه سند به خوبی اجرا گردد و برنامه سالانه عملیاتی در دسترس داشته باشیم.

محمدی مقدم هم در ادامه این شورا با بیان اینکه پژوهش زیور دانش است اضافه نمود: براساس قالب های رایج طرح ها در سند تدوین می گردد و کار نوآوری ما برای این سند این است که چگونه فکر را به عمل تبدیل کنیم. ما ذهنیات مدیران و متخصصان را در این حوزه پیاده می کنیم و در قالب یک برنامه عملیاتی به عمل تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت این سند در این مساله است که از کارهای موازی جلوگیری می نماید لذا مجبور هستیم با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول متناسب با این اسناد الگویی ارائه دهیم تا به منظره مطلوب برسیم.

محمدی مقدم با تشریح اهداف این سند گفت: در فاز اجرایی این سند موارد را متناسب با اهداف مطرح کردیم قالبی که ما برای این سند درنظر گرفتیم استاندارد است این سند رویکرد آمیخته دارد تا بتواند حوزه نظری را به حوزه عملیاتی تبدیل کند.

وی در ادامه اهداف این سند در راستای تدوین سند و نقشه راه سازمان و آموزش و پرورش و هدف فرعی در راستای تهیه چارچوب مفهومی را تشریح کرد.

حسن ملکی در این بخش تاکید نمود هر تحقیقی باید چارچوب تعیین داشته باشد و نباید تهیه چارچوب مفهومی به نام هدف در این موضوع باشد.

در این جلسه هریک از اعضا به بیان نکات و نظرات خود پرداختند. معصومه نجفی پازوکی سرپرست دفتر تألیف کتاب های آموزش عمومی و متوسطه نظری هم بیان نمود: باید این موضوعات قوی باشد و پژوهشگر این طرح با سازمان آشنا باشد.

لزوم تدوین سند راهبردی

ملکی در این باره با تاکید براینکه باید سند راهبردی داشته باشیم گفت: باید آموزش و پرورش و سازمان پژوهش سند راهبردی داشته باشند.

محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی هم در این جلسه با تاکید براینکه تبدیل شدن فکر به عمل ادعای بزرگی است اظهار کرد: سازمان عمر 50 ساله دارد برای نوشتن سند برای این سازمان باید به زیسته آن توجه کرد.

ملکی در ادامه صحبت ها بیان نمود: اگر بخواهیم برای تدوین سند راهبردی یک طرح بنویسیم سه عنصر هدف، سوالات و روشها مهمتر از بقیه هستند.اینها را آنالیز کنیم.

معاون وزیر اشاره نمود: برای تدوین سند باید مختصات سند راهبردی را بشناسیم؛ باید اهداف سند سازمان از سند تحول بنیادین تبعیت کند روش های نهادینه شده جا افتاده تدوین سند اهمیت دارد که باید در تدوین سند سازمان به کار گرفته گردد.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش هم در ادامه جلسه به تحلیل محتوای کتب درسی در بخش های رشته مکاترونیک، الگوی فنی و اثربخشی تحلیل محتوا، تلفیقی شایستگی های فنی و غیرفنی اشاراتی داشت و گفت: برای تحلیل محتوای کتب فنی و حرفه ای احتیاج به یک مدل و الگو داریم تا برای سایر گروها و رشته ها هم استفاده گردد.

آسیب شناسی برای استفاده از بخش غیردولتی و امکان سنجی منابع پیش از چاپ از جمله مواردی بود که محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات آموزشی در بخش دوم صحبت های خود نام کرد.

وی گفت: عوامل موثر در شماره های مجلات رشد و ارزیابی مجلات بزرگسالان هم از جمله موضوعاتی است که آنالیز شد بعلاوه انطباق مجلات بر مبنای حوزه های 17 گانه تربیت و یادگیری از جمله مباحث مورد نظردفتر ماست.

محمدی بیان نمود: تدوین استانداردهای مواد و تجهیزات موزه های علم و فناوری هم به نام یک موضوع مهم مورد آنالیز است.

حسن ملکی در جمع بندی این جلسه با بیان اینکه در شورای پژوهشی سازمان چند کمیته تشکیل شده است اظهار کرد: اکنون باید کمیته ها در چارچوب مصوبات طرح هایی که مربوط به دفاتر است را تصویب نمایند و موضوع را برای گفت و گو آنالیز نمایند. بقیه ارتباطات شورا با کمیته ها به وسیله دبیرخانه شورا تنظیم گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تدوین سند راهبردی برای آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید