یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، بیماری یبوست از جمله بیماری های گوارشی است که رنج فراوانی به همراه دارد و بایستی هر چه سریع تر درمان گردد؛ به همین علت در این مقاله سعی نموده ایم برترین و رایج ترین راه های درمانی یبوست را به شما ارائه دهیم، با ما همراه شوید.

یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن

یبوست چیست؟

یبوست به معنی مشکل بودن دفع مدفوع یا دفع کمتر از طبیعی مدفوع است. تقریبا تمامی افراد در مرحله ای از زندگی خود یبوست را تجربه می نمایند و معمولا نشانگر مشکل جدی نیست. اما بایستی دفع مدفوع به حالت و عادات معمول برگردد که شخص احساس راحتی کند.

فاصله بین دفعات دفع مدفوع و اجابت مزاج در اشخاص با هم فرق دارد. بعضی از افراد سه بار در روز دفع مدفوع دارند در حالی که عده ای فقط دو بار در هفته دفع می نمایند.

اگر سه روز یا بیشتر دفع مدفوع نداشته باشیم، معمولا نشانگر یبوست است. اگر سه روز از آخرین دفع مدفوع بگذرد، یعنی مواد غذایی خورده شده بیشتر از 3 روز در مجاری گوارشی می مانند، که موجب سفت شدن مدفوع و سختی دفع آن می گردد.

علائم یبوست چیست؟ علائم معمول یبوست عبارتند از:

کم شدن دفعات دفع مدفوع

دفع مشکل (فشار آوردن و زور زدن)

مدفوع سفت و سخت یا کم

احساس خالی نشدن کامل روده

تورم یا درد شکم

استفراغ

سردرد1

علت یبوست چیست؟علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. بعضی بیماری ها موجب یبوست می شوند، مانند رژیم کم فیبر یا کم آبی بدن، کم کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان های روده. هنگامی که غذا وارد روده می گردد آب و مواد مغذی از آن جدا می شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می مانند و به وسیلهٔ انقباض ماهیچه ها در روده حرکت می نماید. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را سخت می نماید.2

درمان های طبیعی یبوست

افزایش مصرف فیبرافراد مبتلا به یبوست ، باید روزانه، بین 18 تا 30 گرم فیبر مصرف نمایند.مانند :میوه ها، سبزیجات تازه و غلات غنی شده که دارای محتوای فیبر بالا هستند..

آب آشامیدنی زیاد نوشیدندر طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا از ایجاد ییوست جلوگیری کند.

عوامل پر نمایندهاضافه کردن اینها به رژیم غذایی شما ، میتواند به کاهش یبوست یاری کند و باعث گردد که مدفوع راحتتر خارج گرددمانند:سبوس گندم.

ورزش منظممی تواند، فرآیندهای بدن شما را منظم تر کندکه عبور مدفوع یکی از این فرآیندها می باشد.3

روغن زیتونروغن زیتون با تحریک دستگاه گوارش به دفع بهتر غذا یاری می نماید؛ به همین علت اگر به صورت منظم از این روغن استفاده گردد از بروز یبوست نیز جلوگیری می گردد. برای درمان سریع یبوست روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا مصرف گردد.

لیمولیمو به علت داشتن اسید سیتریک یک محرک قوی برای سیستم گوارشی به شمار می رود؛ علاوه بر این مصرف لیمو به دفع سموم و مواد هضم نشده به جای مانده در دیواره روده بزرگ نیز یاری شایانی می نماید. آب لیمو هم در این راه می تواند برای درمان یبوست استفاده گردد.

انجیرانجیر در درمان سریع یبوست معجزه می نماید. این میوه با دارا بودن میزان زیادی فیبر در خود همچون یک ملین طبیعی عمل می نماید. انجیر تازه و خشک هر دو برای این بیماری مفید هستند. اگر می خواهید نتیجه بهتر و سریع تری داشته باشید 2 عدد بادام و انجیر خشک را در آب خیس کنید و پوست بادام ها را بگیرید. سپس آنها را با هم مخلوط و خرد کرده و خمیر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید. هر شب یک قاشق کافی است.

کنجددانه های کنجد سرشار از فیبر غذایی هستند.فیبر موجود در کنجد محتویات روده را نرم، حجم مدفوع را افزایش و دفع را آسان می نماید. روزانه 35 گرم کنجد برای خلاصی از شر یبوست کافی است. هم چنین با مصرف کنجد نوشیدن آب فراوان را نیز در اولویت قرار دهید.

آلوآب آلو یا خود آلو از راه های درمانی بسیار قدیمی است. فیبر موجود در این میوه باعث شده است تا آلو مانند یک ملین طبیعی عمل کند. بعلاوه سوربیتول آلو نیز مدفوع را نرم می نماید. می توانید دو لیوان آب آلو یکی را به هنگام شب و یکی را صبح مصرف کنید.

آب سیبآب سیب موجب نرم شدن مدفوع در روده می گردد و بدین ترتیب عمل دفع را نیز بسیار راحت می نماید. می توان روزانه یک الی دو عدد سیب را برای رهایی از شر این بیماری خورد.

آب کلمهمان طور که در بسیاری از مواد مشاهده کردید وجود فیبر در بسیاری از مواد گفته شده نشان از موثر بودن این عنصر در درمان سریع یبوست دارد. پس آب کلم که منبع فیبر است را از قلم نیاندازید و از آن برای بهتر شدن مسائل گوارشی یاری بگیرید. مصرف یک لیوان آب کلم هر شب برای افراد مبتلا به یبوست توصیه می گردد.

گلابیجالب است بدانید که گلابی میوه ای برای روان سازی روده بزرگ است. با مصرف روزانه یک عدد از این میوه می توانید از یبوست رهایی یابید. گلابی هضم مواد غذایی را بسیار آسان می نماید.

آب داغهر روز صبح یک لیوان آب داغ بخورید تا از رنج این بیماری خلاص شوید. بهتر است به صورت ناشتا این کار را انجام دهید؛ بعلاوه افزودن میزانی نمک به آب گرم موجب کسب نتیجه بهتر درمانی می گردد.4

پیاده رویافرادی که دچار مشکل یبوست می شوند ساده ترین کاری که برای از بین رفتن آن می توانند انجام دهند پیاده روی است. در پیاده روی بدن فرد تحرک و فعالیت بیشتری خواهد داشت و باعث عملکرد بهتر روده می گردد.

درمان یبوست با فشار دادن قسمتی از بدنتاننقطه ای که باید برای درمان سریع یبوست و مسائل روده این چنینی باید فشار دهید چند میلیمتر پایین تر از ناف قرار گرفته است که بایستی بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کنیم. عرض انگشت سبابه خود را در عدد 3 ضرب کنید ، بر طبق مقدار استاندارد عرض این انگشت شما 1 اینچ است. به زبان دیگر سه انگشت سبابه پایین تر از ناف درست نقطه ای که باید شما برای درمان فشار دهید.

روغن نارگیلیک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل را به آبمیوه مورد علاقه خود اضافه نمایید. نکته مهم این است که آبمیوه شما باید کاملا طبیعی و، ترجیحا تازه باشد نه یک آبمیوه آماده تولید شده پر از مواد نگهدارنده، طعم های مصنوعی و قندها. علاوه بر این، شما می توانید روغن نارگیل را با آب گرم مخلوط کنید، یا حتی آن را با اسموتی یا جو دوسر صبحانه خود مخلوط کرده و میل کنید.

شما باید این فرایند را حدود 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی تکرار کنید. زیرا بدن شما برای به کارگیری این ماده تازه در دستگاه گوارش به زمان احتیاج دارد، بنابراین آغاز کردن این چرخه با میزان کمی روغن، عاقلانه تر است. به آرامی میزان روغن نارگیلی را که هر روز استفاده می کنید افزایش دهید، و به تدریج خواهید دید که چگونه این ماده معجزه آسا بر روی علائم یبوست تاثیر می گذارد.

خاکشیریکی از راهکارهای درمان یبوست در طب سنتی مصرف خاکشیر است. خوردن دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم صبح و شب برای انواع مزاج ها مناسب بوده و درمان مفیدی برای یبوست های خفیف است.2

پی نوشت:

1.www.arakmu.ac.ir

2.www.beytoote.com

3.www.namnak.com

4.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید