سند توسعه کیفی کمی زیارت به روز خواهد شد

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، سند توسعه کیفی کمی زیارت به روز خواهد شد.

سند توسعه کیفی کمی زیارت به روز خواهد شد

حامد بخشی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: تنظیم سند توسعه کیفی کمی زیارت امام رضا (ع) در سال 1390 در نتیجه اختصاص بودجه به زیارت و گردشگری به سفارش معاونت زیارت و گردشگری استانداری شروع شد و در سال 1391 به اتمام رسید. استانداری این سند را برای اجرا به پارک علم و فناوری داد و این سازمان طرح را برای اجرا به شرکت ها و افراد مرتبط سپرد.

وی اضافه نمود: بیش از نیمی از این طرح را پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تنظیم نموده است که این بخشها شامل بخش توسعه اجتماعی، مالی و مدیریتی سیاسی زیارت است. بخش های توسعه رفاهی، شهرسازی، فرهنگی و... را دیگر سازمان ها تدوین نموده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح نمود: البته این طرح با تغییر دولت به مرحله اجرا نرسید. در حال حاضر اما اجرای این طرح دوباره مطرح شده است و از جایی که این طرح حدود 10 سال پیش تنظیم شده و شامل راهبردها و منظره 5 ساله بوده امروز از اعتبار ساقط است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بروزرسانی این طرح مدنظر است، افزود: برای جلوگیری از هزینه های مازاد و بهره گیری از طرح پیشین، معاونت زیارت و گردشگری استانداری تصمیم به اصلاح طرح گرفته و این کار به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

بخشی در خصوص این سند تشریح کرد: در بخش اجتماعی سه راهبرد کلان فرهنگسازی، آموزش و نظارت برای توسعه اجتماعی مطرح شده است. در مقوله فرهنگسازی این طرح به سه گروه خدمات رسانان برای بهبود خدمات رسانی به زائران، ساکنین مشهد به عنوان میزبانان شهر و زائران توجه شده و در مقوله آموزش و نظارت نیز توجه طرح به خدمات رسانان معطوف است.

وی ادامه داد: اهداف توسعه مالی این طرح ایجاد بهره وری مالی در حوزه زیارت است. در توسعه مدیریتی سیاسی نیز بحث مدیریت مبدا تا مبدا مطرح شده است که ناظر بر مدیریت حضور متوازن زائران در زمانهای مختلف سال است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در خصوص بخش فرهنگی این طرح اعلام نمود: در بخش فرهنگی بر بهره وری معرفتی زائران بسیار تاکید شده بود.

بخشی در خصوص ذی نفعان سند توسعه کمی و کیفی زیارت در خراسان رضوی گفت: همانطور که گفته شد این طرح به سفارش معاونت زیارت استانداری تدوین شده و قرار بود این طرح به وسیله نهادهایی چون شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و ... اجرایی گردد.

منبع: همگردی

به "سند توسعه کیفی کمی زیارت به روز خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند توسعه کیفی کمی زیارت به روز خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید