ذاکریان: کرونا ترمز شتاب بی حاصل قرن 21 را کشید

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، یک استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تمامی ابعاد زندگی مردم در سطح دنیا و ایران نوشت: در خانه ماندن (تحت تاثیر شیوع ویروس) ترمزی است بر شتاب های بی حاصل و گاه غیرعلمی قرن بیست و یک.

ذاکریان: کرونا ترمز شتاب بی حاصل قرن 21 را کشید

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، مهدی ذاکریان در صفحه تلگرام خود در یادداشتی نوشت: آنتونی گیدنز سی سال پیش در کتاب پیامدهای مدرنیته از آهنگ نوگرایی و گسترش آن اظهار نگرانی می کرد. او راست می گفت و اکنون در آستانه سال نو، ماندن در خانه (تحت تاثیر شیوع ویروس) ترمزی است بر شتاب های بی حاصل و گاه غیرعلمی. به راستی اگر پشت یک خودروی پرسرعت بدون ترمز بنشینیم باید نگران باشیم. نگران سقوط، نگران خودرانی، نگران از تکه و پاره شدن. رویدادهای قرن بیست و یک آنقدر گسترده و سریعند که نتوانستیم ترمز کنیم و بیاندیشیم. به باورم کووید 19 ما را به اندیشه برمی گرداند. هم اندیشی را قدر می نهد. علم گرایی و منطق گرایی را بر جهل و خرافه مسلط می نماید. نقش دولت در روابط بین الملل ضعیف می گردد. نقش متخصصین و دانشمندان برجسته می گردد. حباب ها را می ترکاند. قدرت، شهرت، ثروت، سکه، دلار، ویلا، خانه و این دست جعلیات در برابر کووید 19 زانو می زنند. انسانها ارزش دانش را بهتر می فهمند. دانش همراه با ارزش. سره از ناسره قابل تشخیص می گردد. مردم ارزش همکاری با دانش را بهتر خواهند فهمید. اکنون برای همه مردم جهان کشف واکسن و داروی کرونا مهم است. چینی، اتریشی، فرانسوی یا امریکایی مهم نیست. مهم این است که مشکل جامعه بشری حل گردد.

اتفاقا گیدنز در سال 1990 راهکاری به نام واقع گرایی آرمان شهری ارائه کرد. به باور او می گردد نیروی ویرانگر نوگرایی را کنترل و راهنمایی کرد. اجتناب از رادیکالیسم، خودمحوری، تخریب محیط زیست، تجارت اسلحه و دولت محوری در پیوند با سیاست های عالمانه زندگی، عدالت، حفظ محیط زیست، صلح، دموکراسی و حقوق بشر است. به باورم باید از کنترل دولتی داده ها، فیلترینگ، عوام گرایی، مرزهای فکری و محرمانگی عبور کرد. توصیه دانشمندان، اکتشاف علمی و دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی یکی از اصول حقوق بشر جامعه بشری است و امید که سال نو با نواندیشی و بینشی تازه شروع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ذاکریان: کرونا ترمز شتاب بی حاصل قرن 21 را کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذاکریان: کرونا ترمز شتاب بی حاصل قرن 21 را کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید