هدایای بابا نوئل به ایستگاه فضایی رسید

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، فضاپیمای باری دراگون اسپیس ایکس با محموله ای از تجهیزات، آزمایش ها و مواد تازه از جمله هدایای کریسمس برای هفت خدمه فعلی ایستگاه فضایی بین المللی به این آزمایشگاه مداری متصل شد.

هدایای بابا نوئل به ایستگاه فضایی رسید

عملیات اتصال در ساعت 03:41 بامداد منطقه زمانی شرقی (12:11 به وقت تهران) امروز 22 دسامبر (1 دی) در بندرگاه جلویی ماژول هارمونی کامل شد. در حالی که این عملیات کاملا اتوماتیک پیش رفت، راجا چاری (Raja Chari) و توماس مارش برن (Thomas Marshburn) فضانوردان ناسا و مهندسان پرواز مأموریت اعزام 66 (Expedition 66) بر آن نظارت داشتند.

این فضاپیمای باری حدود یک روز پیش از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و به وسیله یک موشک فالکون 9 راهی فضا شده بود. این سومین و آخرین مأموریت باری کپسول دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی در سال 2021 بود.

این مأموریت با نام CRS-24 محموله ای به وزن 2949 کیلوگرم شامل تجهیزات مورد احتیاج خدمه، آزمایش های علمی و سخت افزار، از جمله حدود 900 کیلوگرم تجهیزات بی فشار در بخش عقب فضاپیما را حمل می کرد.

به طور خاص فضاپیمای دراگون شامل رادیومتر برداری جمع وجور باد اقیانوسی (COWVR) می شود که برای میزان گیری سرعت و جهت بادهای سطح اقیانوس طراحی شده است. در این فضاپیما بعلاوه آزمایش موقتی سامانه جریان های استوایی و طوفان ها (TEMPEST) قرار گرفته که هدف آن مطاعله رطوبت جوی است.

این دو آزمایش در هفته های آینده به وسیله سیستم کنترل از راه دور رباتیک کانادآرم2 (Canadarm2) از فضاپیما جدا خواهند شد تا بر روی تأسیسات ژاپنی رو به زمین ایستگاه که به ماژول کیبو (Kibo) متصل است، نصب شوند. آزمایش های بخش تحت فشار محموله هم شامل آزمایشی برای مطالعه درمان سرطان و بعلاوه آزمایش چاپگر زیستی دستی است.

علاوه بر آزمایش های علمی و در حالی که تنها چند روز به کریسمس مانده است، ناسا هدایای سال نو و یک شام ویژه هم برای هفت فضانورد در ایستگاه فضایی آماده کرد و به ایستگاه فرستاد. جوئل مونتالبانو (Joel Montalbano) مدیر برنامه ایستگاه فضایی در ناسا، پیش از پرتاب این محموله ویژه سال نو گفته بود: من از کار بابا نوئل اطلاعی ندارم و نمی گویم که چه چیزی قرار است ارسال شود اما هدایایی برای خدمه خواهیم داشت. ما بعلاوه برای شام کریسمس چند غذای خاص می فرستیم که شامل بوقلمون،لوبیا سبز، مقداری ماهی، غذاهای دریایی دودی و البته کیک میوه ای مورد علاقه همه می شود.

انتظار می رود که دراگون CRS-24 حدود یک ماه به ایستگاه فضایی بین المللی متصل بماند. در این مدت تجهیزات خدمه و سخت افزار علمی آن تخلیه و با تجهیزات و آزمایش هایی که قرار است به زمین بازشود، بارگیری می شود.

خاتمه اواخر ژانویه 2022 (اوایل بهمن) فضاپیما از ایستگاه جدا می شود و در سواحل فلوریدا به زمین بازمی شود تا برای استفاده مجدد آماده باشد.

عکس کاور: اتصال کپسول دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی در مأموریت CRS-24

Credit: NASA

منابع: Space, Space Flight Insider

منبع: دیجیکالا مگ

به "هدایای بابا نوئل به ایستگاه فضایی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدایای بابا نوئل به ایستگاه فضایی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید