طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای 100 نفر؛ مرحله به مرحله با عکس

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، زرشک پلو با مرغ از آن غذاهایی است که برای نذری دادن در مناسبت های خاص مذهبی استفاده می گردد و هواداران بسیاری دارد. طرز تهیه این غذا در مقیاس بالا، کمی متفاوت از زرشک پلویی است که در خانه پخته می گردد و فوت و فن خاص خود را دارد. در سروس آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران سعی شده است که طرز تهیه زرشک پلو نذری با زبانی ساده آموزش داده گردد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای 100 نفر؛ مرحله به مرحله با عکس مواد لازم طرز تهیه زرشک پلو نذری:
برنجبرای هر نفر 150 گرم
مرغبه ازای هرنفر 300 گرم
زرشکبه ازای هر یک کیلو برنج، 100 گرم
شکربه ازای هریک کیلو برنج، حدود 20 گرم
زعفران ساییدهبه ازای هریک کیلو برنج، یک قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگیبه ازای هرکیلو مرغ، حدود 60 گرم
پیاز، روغن، کره، ادویه و آبلیمو به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری:

فرض کنید می خواهید برای 100 نفر نذری بپزید. شما برای این کار، نیاز به 15 کیلو برنج، 30 کیلو مرغ، 1.5 کیلو زرشک، 300 گرم شکر، 15 قاشق چایخوری زعفران و 1.8 کیلو رب دارید. بقیه موارد مقداری دقیقی ندارند و مقدار آن ها بستگی به طعم مورد نظر شما دارد. بعضی از افراد دوست دارند که پیاز خورشت مرغ زیاد باشد و بالعکس عده ای دیگر دوست ندارند پیاز زیاد باشد. البته این نکته را مد نظر قرار بدهید که قرار است برای تعداد زیادی از افراد غذا بپزید، پس سعی کنید طعم آن به گونه ای باشد که مورد پسند اکثریت قرار بگیرد.

برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

مراحل پخت مرغ:

مرغ ها را تکه تکه کنید و خوب بشورید. برای خوشمزه تر شدن مرغ و جلوگیری از وارفتن، حتما مرغ ها را قبل از پخت مقداری تفت بدهید.

این کار به گوشت مرغ انسجام لازم را می دهد. مقداری روغن داخل یک تشت بریزید و بگذارید داغ گردد. سپس تکه های مرغ را کمی در این روغن تفت بدهید. در حین تفت دادن، می توانید مقداری زعفران، فلفل و پودر کاری برای خوش طعم کردن و گرفتن بوی زخم، به آن اضافه کنید.

مراحل پخت سس مرغ:

در یک ماهیتابه بزرگ مقداری روغن بریزید. پیاز را خرد کنید و داخل این روغن سرخ کنید. سپس به آن رب اضافه کنید و خوب تفت دهید.

مقداری آب، دارچین، نمک، فلفل و پودر کاری داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید روی حرارت کم بماند تا غلیظ گردد.

پخت نهایی مرغ:

در تشت های بزرگ؛ که بهتر است مسی باشند، ابتدا سینه ها را بچینید و سپس روی آن ران ها را بگذارید. علت این مورد این است که ران ها زودتر از سینه می پزند و اگر کف قابلمه باشند، وا می فرایند و سینه ها خوب نمی پزند. چندعدد پیاز را به صورت حلقه ای خرد کنید و به همراه مقداری نمک، پودر کاری، فلفل، آب و سس آماده شده روی مرغ ها بریزید و بگذارید خوب بپزند.

می توانید مقداری هویج حلقه ای نیز به آن اضافه کنید که این مورد دل به خواه است.

مراحل پخت زرشک پلو:

برنج را با نمک کافی خیس کنید. مقدار نمک به نوع برنج بستگی دارد. به عنوان مثال، برنج ایرانی نمک بیشتری نیاز دارد. توجه داشته باشید که در هنگام خیس خوردن برنج، آب آن باید شور باشد. برنج را آبکش کنید و بگذارید روی حرارت مناسب دم بکشد. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که برای مقیاس های زیاد، برنج را باید زنده تر (دون تر) بردارید تا خرد و شفته نگردد.

زرشک را خیس کنید. برای جلوگیری از شکرک زدن زرشک، بعد از خیس کردن، آن را داخل آبکش ریخته و شکر را به آن اضافه کنید و کمی با دست آن ها را ورز دهید تا شکر کاملا به خورد زرشک برود و شکرک نزند. در هنگام تفت دادن زرشک، به این نکته توجه کنید که حرارت، خیلی زیاد نباشد تا زرشک سیاه رنگ گردد. طعم زرشک را می توانید تست کنید و اگر احساس کردید شیرینی آن کم است، دوباره مقداری شکر به آن اضافه کنید.

بعد از پختن برنج، مقداری از آن را داخل یک ظرف بزرگ بریزید. زعفران را با یخ حل کنید. این کار باعث می گردد که رنگ و عطر آن بیشتر حفظ گردد. زعفران حل شده را به برنج اضافه کنید و سپس هم بزنید تا کاملا یکدست گردد. می توانید مقداری خلال بادام و پسته را در کمی گلاب خیس کنید و داخل این ظرف بریزید. زرشک تفت داده شده را به این محتویات اضافه کنید و خوب آن ها را هم بزنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه نذری؛ فوت و فن های ویژه پخت

کشیدن غذا زرشک پلو با مرغ نذری:

برای طرز تهیه برنج و مرغ، نوبت به کشیدن غذا می رسد. می توانید به دو شکل زرشک پلو با مرغ را داخل ظرف های یکبار مصرف بریزید. یک سمت برنج سفید و روی آن برنج زعفرانی و سمت دیگر یک تکه مرغ و یا مرغ را کف ظرف بگذارید و برنج سفید را روی آن بریزید و سپس مقداری برنج زعفرانی روی آن بریزید. بعد از کشیدن، درب ظرف ها را بلافاصله نبندید؛ چراکه درب ظرف به اصطلاح عرق می نماید.

نذرتان قبول درگاه حق.

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای 100 نفر؛ مرحله به مرحله با عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای 100 نفر؛ مرحله به مرحله با عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید