برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی (3)

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، خبرنگاران: بار دیگر در خبرنگاران در خدمت شما هستیم تا به خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی نگاه ویژه ای داشته باشیم و به آنالیز نوستالوژیک و کوتاه این بازی ها در نسل چهارم بازی های ویدئویی بپردازیم. اگر در قسمت های گذشته ما را دنبال نموده باشید، به خاطر داشتید که برخی از بازی های معروف کنسول های ویدئویی برای ما ایرانی ها خاطرات خوبی را به همراه دارد. گفتیم که فعل بازی کردن در دنیای ما گیمر ها از آن دسته از فعالیت های کلیدی محسوب می گردد و ارزش خاطراتی که یک گیمر در ذهن خود دارد، شیرین تر از چیزی است که دیگران تصور می نمایند.

برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی (3)

اجازه دهید تا در همین ابتدا اعلا کنم که این قسمت از پفراینده برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی را با افتخار به بچه های دهه شصت تقدیم میکنم! نسلی که خاطرات روز های کودکی و نوجوانی آن ها مصادف شده بود با نسل چهارم کنسول های بازی خانگی. در این پفراینده قصد داریم به نسل چهارم این تکنولوژی سری بزنیم و مانند قسمت قبل کمی به دوران گذشته و شیرین این نسل و بازی های هیجان انگیزش بپردازیم. اگر از طرفداران دهه شصتی بازی های ویدئویی هستید و گذشته درخشان و خاطره انگیزی در این زمینه داشته اید، پیشهاد می کنم این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با وبلاگ عینک پرادا همراه باشید.

نسل چهارم

1987 - 1999 میلادی (1366 - 1378)

شک ندارم که اگر از شما بخواهند که یک شبیه ساز بازی بر روی اسمارت فون یا رایانه شخصی خود نصب کنید، یکی از گزینه های اصلی شما افزونه شبیه ساز کنسول های نسل چهارمی خواهد بود. نسل چهارم همان دورانی بود که روز های داغ تابستان اش را با فوتبال 97 و وحشی بازی های مورتال کمبات سر می کردیم وشب ها را از ترس داغ کردن آداپتور بی معرفت کنسول و هزار خاطره شیرین دیگر!

اغلب بچه های دیروزی اطلاعی از این نداشتند که قرار است یک کنسول 16 بیتی را با نام مگا درایو یا سگا جنسیس را در اختیار داشته باشند. آن ها حتی از جنگ کنسولی میان دو غول دنیای فناوری یعنی Sega Mega Drive و Super Nintendo نیز خبر نداشتند. برای بیشتر گیمر های دهه شصتی ایران، دنیای بازی های ویدئویی فقط با نام سگا شناخته می شد.

البته در این میان بودند بچه هایی که پز داشتن سوپرنینتندو را به عنوان یک دستگاه ژاپنی اورجینال به دوستان و هم کلاسی های خود می دادند؛ اما افسوس آن ها روزی بود که مانند خیلی از بچه های دیگر نمی توانستند بازی های خود را تعویض نمایند! حتما به یاد دارید بعضی از دوستان یا فامیل که از خانواده های متمکن بودند، دستگاه هایی را در کیف خود حمل می کردند که به آن می گفتند گیم بوی! آن ها در کمال خوشبختی از اولین کسانی بودند که کنسول دستی همراه نسل چهارم تجربه نموده بودند.

دقیقا در نسل چهارم کنسول های ویدئویی هنر ساختن بازی های دوبعدی به تکامل رسیده بود و حرکت دوربین از کنار و سبک سکوبازی هیچ هیجانی کمتر از دوربین سوم شخص و بازی های شوتر امروزی نداشت. پیدایش پیغام خاطره انگیز push start button در تلوزیون های 21 و 14 اینچ قدیمی، غول های مرحله آخر اعصاب خوردکن، موزیک های 16 بیتی و فوت های همیشگی گه به داخل کارتریج بازی میکردیم؛ برگ های دفترچه خاطراتی است که برای گیمر های قدیمی مثل آتش زیر خاکستر عمل می نماید.

دوستان دهه شصتی قدیمی تر درخاطرشان هست که اولین کلوپ ها در ایران و مراکز بازی در این نسل شکل گرفت. اگر از آن دسته از افرادی هستید که امروزه عادت دارید بازی های مورد علاقه خود را به صورت چندنفره و در بخش آنلاین کنسول های نسل هشتمی خود بازی کنید، بهتر است بدانید که در همین کشور خودمان واژه مولتی پلیر در حدود چهل سال پیش و در همین کلوپ ها به راه افتاد. در آن روزها، کلوپ های معدود شهر جانشین اکانت های ویژه پلی استیشن پلاس و ایکس باکس گلد امروزی بودند و امکان تجربه بازی چندنفره را برای طرفداران فراهم می کردند.

شاید برای زنده کردن خاطرات نسل چهارم بازی های کنسول های ویدئویی احتیاج به نوشتن چندین مقاله باشد! هر گیمر دهه شصتی یا حتی دهه پنجاهی و هفتادی، حداقل خاطراتی را از آن دوران دارند که در طول زندگی شان مشابه اش تکرار نمی گردد. در ادامه مقاله سعی نموده ایم که لیستی از بازی های منتخب و محبوب نسل چهارم بازی های ویدئویی را در تقدیم حضورتان کنیم و امید داریم که بتوانیم بعضی از خاطرات شما عزیزان را زنده کنیم.

Sonic the Hedgehog - 1991

داستان به وجود آمدن سونیک، داستان یک رقابت تمام عیار بود. رقابتی که میان آن روز های سگا و نینتندو شکل گرفته بود. ماریوی دوست داشتنی نینتندو سلطه خود را از نسل سوم به چهارم انتقال داده بود و سگا که رقیب جدیدی برای نینتندو بود قصد داشت تا کاراکتری را خلق کند تا پرچم دار آن روز های سگا باشد. بازی Sonic the Hedgehog توانسته بود تجربه یک پلتفرمر سرعتی جذاب به همراه مراحل گوناگون را در اختیار گیمر ها قرار دهد. سونیک بر روی کنسول سگا جنسیس عملکرد بسیار خوبی داشت و در نهایت این خارپشت آبی توانست در مقابل ماریوی دست نیافتنی به یک رقیب جدی تبدیل گردد. حلقه های طلایی مجموعه بازی های Sonic محال است که از خاطر طرفداران این عنوان جذاب فراموش گردد. سونیک آنقدر در صنعت گیم فوق العاده عمل کرد که تا به امروز برای تمامی پلتفرم ها منتشر شده است.

Streets of Rage - 1991

سبک بیت ام آپ (Beat em up) یکی از سبک هایی بود که در نسل سوم بازی های ویدئویی شروع به کار کرد و در نسل چهارم به اوج خود رسید. شرکت سگا در همان سال های شروع به کار SegaGenesis تصمیم گرفت تا عنوانی مبارزه ای و درخور سبک بزن و بکش بازد. این تصمیم مقدمه ای بود برای ساخت یکی دیگر از بازی های بزرگ نسل چهارم یعنی سری Streets of Rage. شورش خیابونی کودکی ما از اولین بازی هایی بود که اختیار انتخاب کاراکتر را بر عهده شما می گذاشت. مشت های نابودگر Axel، حرکات نمایشی Blaze و قدرت فوق العاده Mr.X از شخصیت های فراموش نشدنی سری Streets of Rage بودند. همچنین بازی از پتانسیل خوبی در بخش دونفره بهره می برد و جنگیدن دونفره با رئیس یا همان غول های آخر بازی، هیجان مبارزه را دوبرابر نموده بود. همواره فشار دادن دکمه A دسته بازی سگا، یکی از لحظات فراموش نشدنی سری شورش خیابانی بود!

International Superstar Soccer - 1995

در روز هایی که بازی فوتبالی سگا به سری FIFA اختصاص داشت، ناگهان شرکت کونامی از پدیده ای رونمایی کرد که شروع جرقه ای در زمینه بازی های ورزشی بود. International Superstar Soccer با گرافیک و گیم پلی منحصر به فردش همه فوتبال دوستان را مجذوب خود نموده بود. مود های مختلف، گزارشگر پرهیجان، شوت های طبیعی و عکس العمل های واقع گرایانه بازی همگی توانسته بود تا طعم جدیدی از بازی فوتبال را در اختیار گیمر ها قرار دهد.

قطعا طراحی والدرامای موطلایی کلمبیایی و مدل مو های راوانلدی معروف در تیم ایتالیا هیچ گاه از خاطر طرفداران این بازی نخواهد رفت. جالب است بدانید که موفقیت International Superstar Soccer باعث شد تا کونامی این بازی را در نسل بعد و تحت عنوان ISS یا همان فوتبال 98 در پلی استیشن ادامه دهد و بعد ها زمینه ساز شکل گیری سری بازی PES شد.

Disneys Aladdin- 1993

در ادامه سلطنت بازی های سکوبازی و ساید اسکرول در نسل چهارم، اینبار پای انیمیشن های مشهور آن روز ها به این سبک از بازی ها باز شده بود و Disneys Aladdin یا همان علاالدین جز یکی از این برترین بازی ها قرار گرفته بود. فرایند بازی به همراه گیم پلی کمدی و موسیقی های متن انیمیشن Aladdin هیچ احساس خستگی برای مخاطب باقی نمذاشت. بالاترین مکانیزم علاالدین در مبارزه به پرتاب سیب و یا پریدن روی شتر ها بود. همچنین طراحان Disneys Aladdin در پیاده سازی لوکیشن عالی عمل نموده بودند و بازار های عربستان و محیط صحرا های داغ در بازی رو به خوبی طراجی نموده بودند. هنوز شوق پرواز کردن با قالیچه پرنده باید در خاطر طرفداران این بازی مانده باشد.

Golden Axe - 1991

سبک Beat em up یا اصطلاحا همان بزن و بکش، تاریخچه طولانی در نسل چهارم و به ویژه کنسول سگا دارد. از دیگر بازی هایی که می توان به این سبک در کارنامه سگا اشاره نمود، سری Golden Axe است. گیم پلی دوبعدی معروف ومبارزات تن به تن با دشمنان، ولی با چاشنی آیتم های جادویی یا باه اصطلاح خودمان قدرتی. هدف بازی Golden Axe وارد شدن به سرزمین Yuria و از بین بردن نیرو های Death Adder بود. شخصیت های بازی به خوبی شکل گرفته بود و شما با توجه به علاقه خود به شمشیر یا تبر یا حتی جنسیت، کاراکتر خود را انتخاب می کردید. قدرت های جادویی هر شخصیت منحصر به فرد بود و معمولا با چهار عنصر باد، آب، آتش و خاک عمل می کردند. این سری هر چه به نسخه آخر خود نزدیک میشد از تکامل بیشتری بهره می برد و در نهایت در نسخه سوم خود توانست به یکی از بهترین بازی های سگا تبدیل گردد.

Rambo III - 1988

در میان عناوین بیت ام آپ که برای نسل چهارم منتشر می شد، بازی شوتر و هیجانی Rambo III ثابت نموده بود که برای موفقیت در نسل چهارم حتما لازم نیست که از یک بازی دوبعدی ساید اسکرول یا Beat em up پیروی کرد. مکانیزم بازی رامبو تفاوت های زیادی با دیگر بازی های آن موقع داشت؛ دوربین از بالاو آیتم های مبارزه ای از ویژگی های منحصربه فرد این بازی بود. شما می توانستید با بمب های انفجاری موانع دشمن را نابود کنید یا از طریق تیرکمان خود اهداف انفجاری را هدف بگیرید. همچنین اگر مهمات شما تمام می شد ادامه بازی با چاقو و بدست آوردن مهمات اضافه بسیار حرفه ای و لذت بخش بود. یکی دیگر از نکات جالب بازی Rambo III شباهت داستان بازی به المان های واقعی استفاده شده در مجموعه فیلم های رامبو بود. طرفداران قدیمی بازی رامبو 3 حتما مبارزات با رئیس های بازی را به یاد دارند؛ آنجا که باید با تیرکمان خود به جنگ با هلی کوپر یا تانک های دشمن می پرداختید.

Tiny Toon Adventures - 1993

Tiny Toon Adventures از آن بازی های بود که گاهی اوقات به عنوان یک بازی دخترانه از آن یاد می شد. خب این بازی در مقایسه با عناوین بزن بکش دوبعدی که در نسل چهارم سلطنت می کردند، بسیار لطیف و خلاقانه طراحی شده بود. محال بود که حتی پسر ها هم این بازی را یک بار تجربه ننموده باشند و عاشقش نشده باشند. این بازی که بیشتر با نام هویج خور میان کاربران معروف بود به شدت رقابتی به حساب می آمد. جمله معروف هویج خور رو تا کجاش رفتی؟ بار ها میان گیمر های دهه شصتی شنیده میشد. بدون شک پرش های این خرگوش کوچولوی بامزه و جست و جو برای بدست آوردن قلب های بازی، خاطراتی است از جنس Tiny Toon Adventures که هیج گاه از خاطر طرفداران این بازی نخواهد رفت.

Sunset Riders - 1992

از دیگر شاهکار های خاطره انگیز شرکت کونامی در نسل چهارم می توان به بازی Sunset Riders اشاره نمود. این بازی از همه نظر خاص و جدید بود؛ از لوکیشن های غرب وحشی گرفته تا سیستم تیراندازی، آیتم های جایزه و سیستم اسب سواری را می توان از قابلیت های ویژه این بازی نام برد. حتی موسیقی بازی نیز تلفیقی از افکت های 16 بیتی و قطعات وسترن بود. برای کسانی که این بازی را دونفره بازی می کردند، دعوا بر سر انتخاب شخصیت کارمانو هیج گاه نخواهد رفت. تعداد دشمنان بازی به طرز وحشتناکی زیاد بود از هر چهار جهت اصلی به شما حمله می کردند و این موضوع بازی را به شدت سخت نموده بود.

بدست آوردن آیتم های ویژه تاثیر مستقیمی در فرایند بازی داشت و اگر یکی از آن ها را از دست میدادید، سختی بازی بیش از پیش حس میشد. طرفداران Sunset Riders حتما رئیس های آخر بازی را به یاد دارند، به ویژه رئیس مرحله ششم بازی که بعد از شکست اش کارمانو کلاه او را بر میداشت و روی سر خود می گذاشت.

Comix Zone - 1995

نویسنده ای به نام ترنر کتابی را طراحی نموده که در آن بیگانه ها قصد حمله به زمین را دارند. در یک شب اتفاقی می افتد که باعث می گردد شخصیت منفی داستان که هیولایی به نام مورتوس است، از کتاب خارج گردد و ترنر را وارد داستان کند. مورتوس دشمنانی در کتاب طراحی می نماید تا بتوانند خالق داستان را از بین ببرند...

داستانی که مطالعه کردید مربوط به یک بازی نسل هشتمی و باگرافیک خارق العاده نیست؛ این داستان توانست به همراه گیم پلی زیبایش عنوان Comix Zone را در نسل چهارم تبدیل به یکی از بهترین های تاریخ بازی های ویدئویی کند. محیط بازی براساس نقاشی های کمیک طراحی شده بود. حتی گفتگوی شخصیت ها نیز در حباب هایی که در بالای سر آن ها نشان داده میشد. همچنین Comix Zone از اولین بازی هایی بود که سرانجام آن به عهده مخاطب گذاشته میشد. در جریان بازی همواره راه های مختلفی به شما پیشنهاد می شد که با انتخاب هر کدام از جهت ها هم با دشمنان و موجودات مختلفی مبارزه می کنید. جالب است بدانید که بازی های زیادی در نسل های بعد ساخته شدند که سعی داشتند داستانی مشابه بازی Comix Zone را روایت نمایند و از همین موضوع می توان به محبوبیت بالای این بازی پی برد.

Shinobi - 1987

سری بازی های Shinobi یکی دیگر از پرچم داران نسل چهارم و کنسول سگا بودند، پرچم داری که اینبار در قالب یک نینجای حرفه ای ظاهر شده بود و هر آنچه که گیمر ها از یک نینجا انتظار داشتند را دارا بود. Shinobi از آند دست بازی هایی بود که بدون دانستن قلق آن نمی توانستید فرایند بازی را ادامه دهید. دشمنان به شدت هوشیار و مسلح بودند و شما در نقش یک نینجای حرفه ای باید با استفاده از شمشیر و تیغه های مرگبار خود به مبارزه با آن ها می پرداختید. هر چند قدرت ها و جادو های مختلفی در این سری وجود داشت که اگر قلق استفاده از آن را می دانستید، به شدت به شما یاری می کرد.

سری Shinobi دارای نسخه های مختلفی در نسل چهارم بود. نسخه Shadow Dancer این بازی در ایران بیشتر با نام های نینجا سگی و نینجا یک ضرب معروف بود، دلیلش هم این بود که با یک ضرب کار شما ساخته بود. حضور یک کاراکتر یاریی که نقش سگ همراه شما را ایفا می کرد، یکی دیگر از ویژگی هایی بود که Shinobi را از دیگر آثار سگا متمایز می کرد.

Mortal Kombat - 1992

قصد دارم تا سرانجام این قسمت از مقاله برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی را با یک نام بزرگ و ماندگار در صنعت بازی های ویدئویی به اتمام برسانم. عنوانی که آنقدر محبوب واقع شد که همین چند ماه پیش و بعد از حدود 30 سال یک نسخه دیگر از آن روانه بازار شد. نسل چهارم بازی های ویدئویی افتخار این را داشت که شروع سری Mortal Kombat در آن موقع رقم بخورد! مورتال کمبات چیزی بیش از یک بازی مبارزه ای بود. طراحی واقع گرایانه شخصیت ها، مبارزات شبیه سازی شده، افکت های صوتی طبیعی وخشونت بیش از حد بازی چیزی بود که در عناوینی مثل street fighter شبیه آن را ندیده بودیم.

سیستم مبارزه در بازی فقط به مشت و لگد ختم نمیشد و هر شخصیت از حرکات ویژه ای استفاده میکرد. هنوز که هنوز است وقتی که در Mortal Kombat شکست میخوریم به انتهای راند می رسیم و جمله Finish Him با آن لحن خشن به گوش مان میخورد، استرس تکه تکه شدن یا قطع شدن سر و کمر شخصیت ها هیجان زیرپوستی را در ما بیدار می نماید. خشونت در مورتال کمبات به معنای واقعی خون و استخوان نمایان بود. سوختن در استخر اسید و پرت شدن در دره ای پر از تیغ و نیزه، حتی شنیدن نام این جملات هم برای بعضی ها زجرآور است چه برسد که در یک بازی 16 بیتی با آن روبرو باشیم. اگر از طرفداران قدیمی سری Mortal Kombat هستید، باید دفترچه رمز معروف این بازی را که به سختی پیدا میشد را به خاطر داشته باشید. دفترچه ای که در آن نام لیوکانگ را به بروس لی، باراکا را به مرد کچل، اسکورپین را به نینجای زرد و ریدن را به برقی تغییر داده بود!

یکی دیگر از قسمت های برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی به سرانجام رسید و با مرور خاطرات دوران کودکی تان در خدمت شما بودیم. البته نام های زیادی بودند که استخقاق قرار داشتن در این را داشتند و از آن ها چشم پوشی کردیم. عناوینی مانند بازی هواپیمای After Burner یا میکی موس محبوب آن دوران که خاطرات زیادی را با خود به همراه دارند. شاد می شویم که شما هم نظرات و خاطرات خود در نسل چهارم را با ما در میان بگذارید.

منبع: برترین ها

به "برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی (3)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و خاطره انگیزترین بازی های کنسول های ویدئویی (3)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید