اگر فشار هوای داخل کابین هواپیما کاهش یابد، چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، فشار هوای داخل هواپیما یکی از مهم ترین مسائلی است که در عین این که می تواند بسیار خطرساز باشد، همان قدر هم قابل کنترل است. اما فشار هوا چیست و ما در برابر آن چه واکنشی باید انجام دهیم؟

اگر فشار هوای داخل کابین هواپیما کاهش یابد، چه اتفاقی می افتد؟

یکی از سوالاتی که ممکن است پس از خرید بلیط هواپیما باعث ایجاد نگرانی درباره پرواز برای مسافران گردد این است که: اگر فشار داخل کابین کاهش یافت، ماسک های بالای جایگاه شما پایین می افتند. آن ها را روی دهان و بینی خود قرار دهید. این توصیه های پیش از پرواز ممکن است مسافران نگران را مضطرب تر کند.

به این دلیل که فکر می نمایند هر لحظه ممکن است احتیاج به یاری های تنفسی داشته باشند؛ اما با بیان این گزارش کوتاه می خواهیم به دلیل این خبر مهم برسیم که چرا زمانی که خلبان های پروازهای داخلی هند فراموش کردند فشار داخل هواپیما را تنظیم نمایند، باعث خونریزی بینی مسافران و آسیب تماشا گوش هایشان شد. در این شرایط ماسک ها به طور اتوماتیک از محل خود جدا شدند.

بنابراین، در چه شرایطی و چه مواقعی، مسافران باید طبق نصایح مهماندار، ماسک را روی صورت بگذارند، بند آن را محکم نمایند و به آرامی نفس بکشند؟

چرا هوای داخل هواپیما را تنظیم می نمایند؟

هوای کابین هواپیماها را با استفاده از هوای خنک و فیلترشده ای که از موتور دمیده می گردد، تنظیم می نمایند و فشار هوای داخل کابین را معادل فشار هوای 2,438 متری از سطح زمین نگه می دارند. تکنولوژی تازه بوئینگ دریم لاینر، فشار هوا را تا ارتفاع 1,828 متری کاهش می دهد و فضای داخل هواپیما را دلپذیرتر می نماید.

هوای خشک داخل کابین باعث می گردد مسافران کمی احساس دهیدراته بودن نمایند؛ اما می توانند به راحتی و بدون یاری، نفس بکشند و کارهایی که دوست دارند را انجام دهند (مثل تماشای فیلم، نوشیدن آب میوه یا مطالعه).

اما زمانی که فشار هوای داخل کابین از بین برود، همه چیز تغییر می نماید. این اتفاق دلایل متعددی دارد. مسائل تکنیکی در سیستم تنظیم فشار می تواند یکی از دلایل باشد. اما وجود ترک روی پنجره ها یا بدنه هواپیما، درست نبستن درها، شکاف و درز در هواپیما به دلیل انفجار، می توانند باعث هدر رفتن هوای کابین شوند و دلایلی دیگر برای این مشکل باشند.

این نشتی های کوچک به آرامی باعث از بین رفتن فشار هوا می شوند. در این شرایط، خلبان وقت کافی برای کاهش اضطراری ارتفاع، بین 2,438 تا 3,047 متری، را دارد. درست است که این کار پر از تکان های بسیار است؛ اما کشنده نیست.

چه مدت باید ماسک را روی صورت نگه داشت؟

در سال 2007، ایرباس یک یادداشتی با عنوان هشدارهای مربوط به تداخل در فشار هوای کابین را منتشر کرد که در آن گفته شده بود، اگر مسافران در ارتفاع 12,192 متری، با کمبود اکسیژن روبرو شوند، 18 ثانیه هشیاری خود را می توانند حفظ نمایند. زمانی که خطر هیپوکسی یا همان بی اکسیژنی افزایش می یابد، مسافران ابتدا متوجه نمی شوند تا اینکه دیگر قادر به نفس کشیدن نیستند و از حال می فرایند.

  • علائم کاهش فشار کابین عبارتند از: یک صدای مهیب که در اثر برخورد هوای درون و بیرون هواپیما رخ می دهد؛ معلق شدن ذرات در هوا و اشیایی که در نزدیکی شکاف باشند، به بیرون رانده می شوند.
  • بعلاوه در یادداشت، تاکید بسیاری بر توجه به علائم کم اکسیژنی شده است. این علائم شامل حالت تهوع، سردرد و سرخوش شدن هستند.

یادداشت اضافه می نماید:

در کابینی که این رخ داد، یکی از مهماندارها از پرت شدن از هواپیما جان سالم بدر برد، زیرا یکی از مسافران زانوهای او را گرفته بود.

اتفاق مشابهی را باز هم سال جاری شاهد بودیم که در آن خانمی از پنجره پرت شد. اداره هوانوردی شهری (CAA) بیان می نماید که ایرلاین ها فرایند بسیار معینی برای این شرایط دارند که کادر پرواز به طور کامل از آ ن ها مطلع هستند.

ماسک اکسیژن چطور کار می نماید؟

آیا ماسک زدن واقعا برای امنیت است، یا صرفا برای آرام کردن مسافران هنگام سقوط؟ اگر همچنان در پی پاسخ می شد، دیالوگ برد پیت در فیلم باشگاه مبارزه (Fight Club) را بخاطر بیاورید:

می دانی چرا در هواپیما ماسک اکسیژن می زنند؟ اکسیژن آدم را شنگول می نماید. در یک شرایط فوق العاده اورژانسی و وحشتناک، با ترس نفس می کشی. ناگهان رام و سرخوش می شوی. سرنوشتت را می پذیری. (در حالی که به دستورالعمل اضطراری هواپیما اشاره می نماید) همه اش این جا است. فرود اضطراری روی آب- 965 کیلومتر در ساعت. صورت های بی احساس، مانند گاوهای هندو.

خب باید به آن دسته که اینطور فکر می نمایند بگوییم متاسفیم. ماسک اکسیژن واقعا برای امنیت شما است.

پاتریک اسمیت، خلبان، می گوید:

مرگ ومیر یا سقوط در اثر مسائل فشار هوا به ندرت رخ می دهند؛ حتی اگر یک تغییر فشار هوای سریع و ناگهانی، در اثر به وجود آمدن یک سوراخ، اتفاق بی افتد. اگر فشار هوای داخل کابین از یک سطح معین پایین تر برود، ماسک ها از سقف رها می شوند و افراد را در موقعیتی که به آن جنگل لاستیکی می گویند، قرار می دهد. اگر با چنین شرایطی روبرو شدید، ماسک را به صورت بزنید و خیلی راحت نفس بکشید. هواپیما خیلی سریع به ارتفاع امن می رسد و مسافران مقدار اکسیژن کافی برای آن مدت را در اختیار دارند.

تا چه مدت اکسیژن دوام دارد؟

چند دقیقه. این مدت می تواند کم تر از حد انتظار شما باشد. بنابراین کاهش ارتفاع خیلی سریع انجام می گیرد. اسمیت می گوید:

در آن جلو، خلبان ها ماسک هایشان را می زنند و خیلی سریع ارتفاع خود را به زیر 3,048 متر می رسانند. اگر احساس کردید که این کاهش ارتفاع به طور خطرناکی سریع است، به این معنی نیست که هواپیما در حال سقوط است؛ بلکه تنها به این خاطر است که خلبان ها دارند آن کاری را می نمایند که موظف اند.

اما اگر بر فراز هیمالیا بودید و نمی توانستید تا ارتفاع کم تر از 3,048 متر پایین بیایید چه؟ اسمیت می گوید:

خلبان ها از مسیرهای از پیش معین شده برای چنین مواقعی استفاده می نمایند که به آن ها اجازه فرود تدریجی را می دهد. حتی بالای قله هیمالیا، همواره فرصت رسیدن به ارتفاع امن، پیش از اتمام اکسیژن، وجود دارد.

درواقع، تخمین اسمیت از چند دقیقه بیش از حد محافظه کارانه است. منابع دیگر 12 تا 15 دقیقه را برای اکسیژن موجود، اعلام نموده اند.

بنابراین، خیال تان راحت باشد.

آیا از دست رفتن فشار کابین خطرناک است؟

با وجود اینکه CAA نمی تواند تعداد دقیق مصدومان را اعلام کند و اینکه در دو دهه گذشته این اتفاق با پیامدهای وحشتناک اتفاق افتاده است، اما به طور معمول گزارش های آسیب در وقوع چنین شرایطی بسیار کم است.

در سال 2005، هواپیمایی از قبرس به آتن، پس از کاهش فشار هوای درون کابین، با یک کوه برخورد کرد. در این حادثه 115 نفر مسافر و 6 خدمه جان خود را از دست دادند. در تحقیقات رسمی معلوم شد که سیستم تنظیم فشار هوا را روی حالت دستی رها نموده بودند که باعث کاهش فشار کابین و بی هوش شدن خلبان شده بود. ذخیره اکسیژن برای مسافران بعد از 15 دقیقه تمام می گردد و وقتی که هواپیما در حالت اتوپایلت است، سوخت تمام می نماید و در 33 کیلومتری فرودگاه آتن با کوه برخورد می نماید.

در موردی دیگر، پاین استوارت (Payne Stewart)، ستاره درخشان گلف، همراه با پنج نفر دیگر، در تاریخ 25 اکتبر 1999، در هواپیمایی که از اورلندو به دالاس می رفت، در اثر سقوط هواپیما کشته شد. طبق گزارشات رسمی، نتوانستند دلیل اصلی سقوط را تشخیص دهند، اما دلیل آن را کاهش فشار درون کابین و عدم موفقیت در استفاده از ماسک اکسیژن اعلام کردند که باعث بی هوشی خلبان ها شده بود.

اتفاقات بدون کشته و زخمی هم اعلام شده اند. اوایل سال جاری، در جولای، بیش از 30 مسافر هواپیمای رایان ایر (Rynair) پس از رسیدن به ارتفاع 10,972 متری، دچار کاهش فشار هوا شدند و بعضی گوش هایشان خونریزی کرد. هواپیما پس از هفت دقیقه به ارتفاع امن 7,924 متری رسید و همه مسافران درمان شدند. در جولای، هواپیمای چین ایر (Air China) احتمالا در اثر کاهش فشار هوای داخل کابین، در عرض 10 دقیقه خود را به ارتفاع 7,620 متری رساند. با این وجود، هواپیما دوباره اوج گرفت و به مقصد رفت.

در سال 2016 در هواپیمای کره ای، باز ماندن درب هواپیما (باز ماندن نه به این معنا که کاملا بسته نشده باشد، بلکه خوب چفت نشده بود)، باعث شده بود مسافران کمی احساس کمبود اکسیژن نمایند و علائمی چون سردرد، حالت تهوع و گوش درد به آن ها دست دهد.

پس واضح است که توضیحاتی که درباره سلامت و امنیت پیش از پرواز به مسافران داده می گردد، دلیلی دارد. اگر جنگل لاستیکی ظاهر شد باید ماسک های اکسیژن خود را بزنید. ماسک را محکم کنید و به صورت طبیعی نفس بکشید و لطفا: سلفی نگیرید.

برای خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی همواره می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز وبلاگ عینک پرادا، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "اگر فشار هوای داخل کابین هواپیما کاهش یابد، چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر فشار هوای داخل کابین هواپیما کاهش یابد، چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید