محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو، عکس

به گزارش وبلاگ عینک پرادا، ساختمان های بافت قدیمی شهر برن متعلق به دوره های مختلفی هستند که شامل گذرگاه های طاقی قرن پانزدهمی و فواره های قرن شانزدهمی می گردد. قسمت زیادی از این شهر قرون وسطایی در قرن 18 مورد بازسازی نهاده شد، اما هویت و شخصیت اصلی خود را از دست نداد. وقتی به یک شهر سوئیسی فکر می کنید شاید اولین اسمی که به ذهنتان برسد نام برن باشد. بسیاری از گردشگران این شهر را از زوریخ و بازل جذاب تر می دانند. محله قدیمی برن قسمت های زیادی از بخش های سنتی این شهرک سوئیسی مانند آپارتمان آلبرت انیشتین را در خود جای داده است. شاید به اندازه ژنو و زوریخ به برن توجه نگردد، اما اگر به سوئیس سفر کردید به هیچ وجه دیدن آن را از دست ندهید.

محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو، عکس

محله قدیمی برن یکی از میراث فرهنگی جهانی یونسکو در سوئیس محسوب می گردد. شهر برن در سال 1191 توسط دوکِ سیرینگن (Zähringen) بنیان گذاشته شد. در سال 1405 آتش مهیبی تقریباً تمام این شهرک چوبی را ویران کرد. بعد از آتش سوزی تمام شهر را دوباره از نو ساختند و این بار در بناها از سنگ ماسه ای استفاده کردند. از آن دوران تا به امروز شهر بدون تغییر باقی مانده است. نام آن قسمت قرون وسطایی از شهر که به محله قدیمی برن شهرت دارد، در سال 1983 به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

درباره محله قدیمی برن

سطح بالای حفاظت از منظره شهری قرون وسطایی برن، یاری کرد که توسط یونسکو به رسمیت شناخته گردد. جدای از تاریخ قرون وسطایی، شهر برن پر از افسون های یک شهر کوچک اروپایی است. شهر قدیمی برن در مجاورت رودخانه آر بوده و زیباترین مناظر از آلپ سوئیس را می توان از آن تماشا کرد. این شهر بر روی یک تپه باریک ساخته شد و نقشه آن را تا به امروز دست نزده اند. بلندترین کلیسای جامع سوئیس نیز در کنار آب نماهای متعدد رنسانسی، ساختمان های قدیمی و سایر کلیساها خودنمایی می نماید. بسیاری اعتقاد دارند نقشه منسجمی که تا به امروز از شهر برن می بینیم، مدیون آتش سوزی سال 1405 است که تمام کلبه های چوبی را ویران کرد.

در بیرون دیوارهای شهر قدیمی، جوامع همسایه دیگری نیز وجود داشتند. یکی از عللی که این شهر را شگفت انگیز می نماید، دست نخورده ماندن هسته قرون وسطایی آن، در کنار شهرهای مدرنی است که در اطرافش در حال رشد و گسترش است. مدرنیزه شدن جوامع دور شهر قدیمی برن، موقعیت هایی را فراهم کرد تا آن را بدون تغییر دادن هویت قرون وسطایی اش توسعه و بهبود بخشند. علاوه بر این در سال 1842 تا 1844 پلی بر روی رودخانه ساخته شده که از پل قرن پانزدهمی که هنوز هم وجود دارد عظیم تر بود.

دیدنی های شهر قدیمی برن

جدای از آب نماها، ساختمان های قابل توجه زیادی در شهر قدیمی برن وجود دارند. این بناها و سازه ها روح قرون وسطایی حاکم بر شهر را به نمایش می گذارند. علاوه بر آن که بسیاری از این ساختمان ها جزو میراث جهانی یونسکو هستند، بعضی از آن ها جزو دارایی های فرهنگی ملی سوئیس و نقاط برجسته منطقه به شمار می فرایند. به خاطر تعداد زیاد آب نماهای عمومی که بیش از 100 عدد هستند، گاهی این شهر را شهر آب نماها نیز می نامند. این سازه های زیبا طی دوران جنبش شهری در قرن 16 ساخته شدند. در آن موقع هدف اصلی از ساخت آن ها تأمین آب برای شهر بود. البته در دوران توسعه شهری، این آب نماها را توسعه داده و با حفظ شخصیت اصلی آن ها را با عناصر مختلفی تزئین کردند.

کلیسای جامع برن، بلندترین کلیسای سوئیس محسوب می گردد. این بنا یک کلیسای جامع پروتستان گوتیکی است که در سال 1421 ساخته شد. البته برج ناقوس آن را در سال 1893 تکمیل کردند. جدای از خود کلیسا، برج ناقوس نیز به عنوان بلندترین برج ناقوس کشور شناخته می گردد. دروازه اصلی کلیسا پر از مجموعه نادری از مجسمه های گوتیکی است که صحنه هایی از قضاوت نهایی در باور مسیحی را به تصویر می کشند. پنجره رنگی بنا نیز یکی از ارزشمند ترین نمونه های موجود در سوئیس به شمار می رود. این شیشه رنگی ها متعلق به میانه دهه 1400 هستند.

منبع: گردشبان

به "محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله قرون وسطایی برن، میراث ارزشمند یونسکو، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید